Saturday, February 6, 2016

Roti arab dan kuahnya.

Resipi ni ambek kt google sbnrnya... Minta maaf xreti nk copi link dgn hp..huhu..ni pon first time try copy paste.. Wuwu..

Ceritanya,kat raban dulu mmg ada menu roti arab cicah kuah kari ni... Cair je karinya.. Yelah org berniaga utk budak ja.. Nk jual murah. Lepas tu, utk rmt plak tu kan...

Pastu kat istafa ternampak ada roti arab seakan kat raban tula... Mmg teringat. Dan teringii...

Soo kali kedua pegi, belila.. Pastu hr ni katanya mak dgn adik2 nk mai umah.. Sbb aku tinggal sorg ni.husband dgn anak balik klate.. Aku xikut sbb tgh standby adik nak bersalin.. Aku buatla kuah tu.. Nk buat pon google la resipi dulu.. Heheh.. Ni jela aku puas hati dgn resipi ni ja.. Tp bnyk gakla menda xda.halia hilang ntah ke mana. Rempah kering pon takda. Lantakla.. Buat jela guna apa yg ada... Nila resipinya..utk rujukan sendiri jugak...roti arab den xbuatlakan.tp tempek jela. Sbb mana tau nk buat...

Roti arab

bahan-bahan

500g tepung gandum
6g yis kering
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar minyak masak
2 sudu besar gula
300ml air suam
minyak masak untuk menggoreng

 p/s: saya tak sukat secara detail pun.if 500g tepung tu hasilnya banyak sgt..sy guna sikit je.rasanya tak sampai 300g :).so yang lain tu saya agak2 je supaya terjadi doh:)

cara-caranya
gaulkan tepung dan yis supaya sebati.di bekas lain, campurkan gula, marjerin, minyak masak dan air.gaul sampai gula hancur yemasukkan campuran (2) kedalam bahan(1)uli sampai terjadinya doh.sampai tak melekat ditangan.perap doh dalam bekas bertutup selama 1 jambila sudah satu jam, tumbuh doh untuk buang angin dan kepalkan bulat-bulat kecilcanaikan nipis dan boleh da menggorenggoreng dalam minyal yang banyak. tunggu sampai roti tu kembong baru balikkan roti tu ye..selamat mencuba!sedap sangat...kari ayam 

bahan-bahan

beberapa ketul ayam yang di potong kecil
2 ketul kentang( ikut suka korang nak letak banyak mana) yang di potong dadu kasar
 1 paket rempah kari
 1/2 biji kelapa ( santan ikut suka korang nak banyak mana pun.jangan cair sangat)
halia, bawang putih dan bawang merah( dikisar halus)
bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis- untuk menumis
garam secukupnya 
minyak untuk menumis 
air.

cara memasak
panaskan minyak, tumiskan bahan yang dikisar, bersama kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih.ada daun kari boleh letak!takde pun takpe..hehebila agak garing, masukkan pes kari( rempah kari+ air) dan masak sampai naik minyakmasukkan ayam dan kentang. masak sehingga air ayam kering ye..gaul selalu takot nanti hangit pulak..masukkan santan, dan garam..masak sampai mendidih dan sehingga kentang empuk..selamat mencuba :)

No comments:

Post a Comment